Nie ma pana ani domu
Czuje się niepotrzebny nikomu
Kto spojrzy w smutne oczy psie
Ten czuje i od razu wie
Co kryje się w psim sercu na dnie,
O czym marzy, czego pragnie i czego chce.
Przyjaciela chciałby mieć prawdziwego
I dom, a w nim pana dobrego
Aby mógł łapę podawać i być towarzyszem zabawy
Aby był lubiany i zasługiwał na miskę ciepłej strawy
By nikt się nad nim nie znęcał i nie poniżał
Lecz żeby się troszczył i o niego dbał
Takie są marzenia zwykłego zwierzaka
Zamkniętego w klatce samotnego psiaka
Beata Nowak
Bardzo ważnym elementem prawidłowego rozwoju osobowości
człowieka jest jego harmonijny rozwój emocjonalny. Z
kolei na ów rozwój od najmłodszych lat mają wpływ różne
czynniki i sytuacje, których dziecko doświadcza zarówno
w domu rodzinnym jak i po za nim, np.: w przedszkolu, w
szkole, na podwórku itp. Ponieważ rozwój sfery
emocjonalnej jest tak bardzo istotny, dlatego w tym roku
rozpoczęliśmy w grupie II i VI, wprowadzanie autorskiego
„Programu rozwoju emocjonalnego”. Jak wiemy rozwój
emocjonalny to nie tylko sprawianie, że dziecko staje
się samodzielną, silną z adekwatnym poczuciem własnej
wartości jednostki, ale także jednostką zdolną do
odczuwania współczucia, pomagającą potrzebującym, co
prowadzi do bardzo wartościowej cechy zwanej empatią.
Punktem głównym „Programu rozwoju emocjonalnego”, było
założenie z dziećmi „Klubu pomocnej ręki”. Jak sama
nazwa wskazuje, wszyscy skupieni w tym Klubie chętnie
wyciągają pomocną dłoń w stronę każdego kto tej pomocy
potrzebuje.
Pierwszą z akcji Klubu było zebranie pożywienia dla
bezdomnych czworonogów, głównie piesków, mieszkających w
Schronisku dla zwierząt. Dzieciaki z grupy II i VI
bardzo przejęły się losem zwierzaków i chętnie
przynosiły różne przysmaki, a także ciepłe koce i
kołdry, które posłużą do ocieplania psich bud. Lecz to
nie był koniec... . Dzieci odwiedziły Schronisko i
osobiście przekazały swoje podarki. Choć głośne
szczekanie piesków nieco onieśmieliło dzieci, to jednak
bardzo chciały zobaczyć małe i duże stworzenia zamknięte
w klatkach.
Wizyta w Schronisku dostarczyła przedszkolakom wielu
emocji. Towarzyszyło temu: współczucie i troska o dalszy
los bezpańskich i tak naprawdę... bezdomnych zwierząt. W
nagrodę za „dobre serce” dzieci otrzymały
dyplomy-podziękowania.
Beata Nowak
Renata Rogacewicz
Małgorzata Juchimiuk
Renata Sawczyńska