„Na powitanie jesieni sad nam się zarumieni...”
22. 09 ,23. 09 i 24. 09 grupy I i II wspólnie powitały
nadejście nowej pory roku – Jesieni. To były wyjątkowe
dni zwłaszcza dla maluszków, gdyż po raz pierwszy miały
one okazję powitać „Porę spadających liści ” w
przedszkolu. Jesień kojarzy się z sadami pełnymi
dojrzewających owoców bogatych w witaminy, dlatego
dzieciaki uczciły przyjście tej pory roku wspólną pracą
plastyczno – techniczną w czasie której wykonały pejzaż
pt. „Jesienny sad”. A ponieważ zabawa miała miejsce
zaraz po akcji „Sprzątanie Świata”, dlatego do wspólnej
pracy wpleciono treści ekologiczne, min. poprzez
wykorzystanie jako materiał podstawowy zużytych gazet,
które dzieci miały za zadanie przynieść z domu.
Pierwszego dnia dzieci dowiedziały się dlaczego gazety
posłużą nam do wykonania drzew i owoców, po czym przy
planszy z owocami omówiono wygląd ( kształt i kolor)
jabłka, gruszki i śliwki oraz różnice między nimi.
Następnie dzieciaki zabawiły się przy piosence „Małe
czerwone jabłuszko” inscenizując słowa ruchem. Kolejnym
ważnym etapem była zabawa gazetami. Każde dziecko
otrzymało stronę gazety, którą należało zgnieść rączkami
w kulkę, a następnie według wskazówek nauczycielki,
uformować w jeden z owoców: okrągłe jak piłka jabłko,
owalną jak jajko śliwkę lub szczupłą u góry i grubiutką
na dole gruszkę.
Po zabawie manualnej usprawniającej palce i dłonie,
dzieci wzięły udział w zabawie dydaktycznej utrwalającej
znajomość kolorów farb, które będą wykorzystane do
pomalowania sadu. W czasie zabawy przedszkolaki min
wyszukiwały kolejnych barw w swoich ubrankach. Na
zakończenie zabawy pierwszego dnia średniaki zaśpiewały
piosenkę „Jabłonka”, a maluszki powiedziały krótki
wierszyk „Owoce”.
Drugiego dnia zaraz po śniadaniu dzieci ponownie się
spotkały. Rozpoczęto zabawę przy piosence „Małe czerwone
jabłuszko”, a następnie obie grupy ulokowały się w holu
i przystąpiły do formowania z gazet pni i konarów drzew
owocowych, trawy i chmurek. Tak przygotowane przez
dzieci elementy panie przyczepiły do tła z zielonej
tkaniny. Następnie przy stanowisku z przyborami do
malowania wspólnie omówiono zasady, których należy
przestrzegać w czasie malowania oraz sposobu korzystania
z farb i pędzla, po czym dzieci z wielką werwą
przystąpiły do tworzenia wspólnego „dzieła”- malowaniem
na właściwe kolory poszczególnych elementów. Trzeciego
dnia, również zaraz po śniadaniu, dzieci przystąpiły do
dalszej pracy przy pejzażu. Każde z nich przymocowywało
swój owoc na drzewie, a następnie pięknie kolorowało
właściwą farbą. W niedługim czasie powstały dwie
jabłonie, jedna grusza i jedna śliwa, a wszystkie niemal
uginające się pod ciężarem owoców.
Po zakończeniu pracy jednogłośnie oceniono, że nasze
wspólne „dzieło” jest przepiękne. Na pożegnanie dzieci
wzięły udział w zabawie z gazetami pt. „Gazetowe
fantazje”. Podczas zabawy dzieci rozpoznawały i
naśladowały dźwięki deszczu, wiatru, szelestu liści pod
stopami, a wszystko poprzez właściwe ugniatanie gazet w
rączkach lub deptanie po nich z zamkniętymi oczami,
przez co mogła lepiej zadziałać wyobraźnia dziecięca.
Beata Nowak
Jolanta Gągała
Renata Rogacewicz
|