Strona główna
O nasMisja i wizjaPersonelAktualnościWieści przedszkolneDla rodzicówOferta edukacyjnaWspółpracaDla dzieciKontakt"Śpiewająco do szkoły"


                  

Święto Marcińskie

   Proces wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym obejmuje wiele sfer min: muzyczną, plastyczną, techniczną, matematyczną, humanistyczną, przyrodniczą z elementami ekologii itd. Wśród tych obszarów ważną rolę odgrywa wychowanie patriotyczne, które w obecnej dobie zyskało większy wymiar. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom współczesnego świata, kładziemy duży nacisk w naszej pracy z dziećmi na rozbudzaniu w młodym człowieku już od najmłodszych lat zamiłowania do ojczyzny czyli kształtowanie postawy patriotycznej.

Aby osiągnąć zamierzony cel uczymy dzieci piosenek, wierszy, ludowych tańców, przyśpiewek, poznajemy hymn oraz symbole narodowe, a także zwyczaje i obrzędy związane z polskim świętami i tradycjami. Pierwszą okazją stał się dzień imienin św. Marcina, który przypada na 11 listopada. W związku z tym 7. 11 dzieci z grupy I i II zapoznały się z tradycją kultywowaną głównie w rejonach Wielkopolski, zwaną Świętem Marcińskim. Podczas wspólnej zabawy dzieciaki dowiedziały się, że z tej okazji był zwyczaj wypiekania rogali marcińskich, które były nadziewane białym makiem.

Ponieważ dzieci są jeszcze nieco za małe, aby wykonać prawdziwe rogale marcińskie, dlatego też przygotowały rogale z masy solnej. Na początek obserwowały proces powstawania masy z wody, mąki, soli i barwnika z farbki. Następnie zabrały się do lepienia rogali dokładnie takimi samymi etapami jak prawdziwe. Wałkowały ciasto, wykrawały duże krążki, które dzieliły na osiem kliników, następnie każdy klin zwijały i formowały w rogalik. Dzieci bardzo szybko pojęły na czym polega robienie rogali i w nagrodę, po skończonej pracy wszyscy wspólnie zasiedli do poczęstunku, na który składały się prawdziwe przepyszne rogale marcińskie.

Na zakończenie spotkania dzieciaki umówiły się na przyszły rok, kiedy to zrobią już prawdziwe rogale.

 


Nauczycielki grupy I i II

 

.