Dzieci z natury są aktywne. Jednocześnie dobrze jest,
jeżeli aktywność własna dziecka pobudzana jest przez
twórczego nauczyciela. Biorąc pod uwagę powyższe
stwierdzenie zorganizowałyśmy naszym przedszkolakom
„Dzień włoski”, który stanowił kontynuację „Spotkania z
Indianinem”.
Celem głównym tego zajęcia było dostrzeganie przez
dziecko podobieństw między ludźmi żyjącymi na całym
świecie, a także wzmacnianie więzi koleżeńskiej poprzez
wspólne działanie, śpiew i taniec.
Przybyły na nasze spotkanie gość specjalny, pani Ewa –
wykładowca języka włoskiego na Uniwersytecie
Zielonogórskim, rozpoczęła Dzień włoski – słowem
Bongiorno, po czym uczyła dzieci włoskiej piosenki pt.
„Co robi krokodyl?”, a także przeprowadziła mini kurs
języka włoskiego. Następnie zatańczyliśmy taniec
integracyjny – „Tarantella neapolitańska”.
Ciekawą formą, która bardzo zainteresowała dzieci była
krótka scenka teatralna o życiu Leonarda da Vinci i jego
słynnym obrazie : Mona Lisa. W rolę Leonarda wcielił się
Szymon z grupy III, natomiast Monę Lisę odgrywała
Marysia z grupy II. Dzieci bardzo ładnie zaprezentowały
się w tej scenie , w nagrodę otrzymując wielkie brawa od
skupionej i zaciekawionej publiczności.
Potem przedszkolaki przy zorganizowanych stanowiskach
wykonywały pizzę z masy solnej, nawlekały korale z
makaronu oraz malowały farbami flagę Polski i Włoch.
W dalszej części Włoskiego dnia , dzieci : Hania,
Szymon, Maja, recytowały wiersz pt. „Italia”:
Rzym nad Tybrem leży
Włochy nad Adriatykiem
Myśl nasza tam dziś bieży.
Italia jak wulkan gorąca
Spaghetti i pizza pachnąca
Królowa śródziemnomorskich potraw
Słońce, piasek i ludzie pogodni.
Wiersz ten stał się wstępem do poszerzenia wiadomości
dzieci nt położenia państwa włoskiego, stolicy, miast,
rzek oraz kultury włoskiej.
Śpiewaliśmy także piosenkę – oczywiście w języku włoskim
pt. „Fra Martino”, czyli po polsku „Panie Janie”. Dzieci
obejrzały występ znanych włoskich artystów; Romany Power
(Nina) i Albano (Wiktor). Wykonawcy zaprezentowali przy
podkładzie muzycznym piosenkę „Felicita” – odgrywając
scenkę zakochanej pary.
Na zakończenie ani Ewa opowiedziała dzieciom legendę o
tym jak powstał Rzym , a później wszyscy częstowaliśmy
się sałatką z owoców i warzyw rosnących we Włoszech.
Pożegnaliśmy się zabawą pt. „Płyniemy gondolą”.
Dzięki temu spotkaniu przedszkolaki poprzez wspaniałą
zabawę i różne formy aktywności poznały życie ludzi w
innym kraju, poznały kilka słów w języku włoskim,
dowiedziały się gdzie leżą w Europie Polska i Włochy i
zapoznały się z flagami tych państw.
Małgorzata Juchmiuk
Jolanta Gągała
|