Przychodzi taki okres w życiu małego dziecka, że jego najbliższe, rodzinne
otoczenie zastępuje nowe i zupełnie odmienne od
dotychczasowego. Przedszkole dla dzieci staje się
drugim domem i przestrzenią dla wielopłaszczyznowego
rozwoju. Specyfiką tego okresu jest wyjątkowa
spontaniczność, radość, impulsywność, jak i ogromna
ciekawość świata, na temat którego dzieci czerpią
wiedzę, wykorzystując ją w sobie tylko
charakterystyczny, ale jakże kreatywny sposób.
Zyskując nową przestrzeń do odkrywania siebie i
otoczenia, otrzymują czas, którego umiejętne
współdzielenie z przedszkolem i możliwościami, które
dzisiaj oferuje, może wpłynąć znacząco na rozwój
całej osobowości małego twórcy, jak i tej
wyjątkowej, artystycznej cząstki, dzięki której
dzieciństwo staje się radośniejsze, bogatsze i
bardziej kolorowe. Twórczość plastyczna jest dla
dziecka w wieku przedszkolnym ściśle związana z
charakterystycznym rodzajem działalności dziecka w
tym wieku, którą właśnie jest zabawa. Zdając sobie z
tego sprawę pedagogowie, psychologowie, osoby
znaczące dla ukształtowania instytucji przedszkola,
proponują dzieciom spędzanie znacznej ilości czasu
właśnie na niej - zabawie, która na etapie edukacji
przedszkolnej wchłania również twórczość plastyczną.
Rozwój wiedzy i umiejętności pozwala dziecku z
każdym kolejnym rokiem życia poszerzać swój
artystyczny warsztat. Ustawowe zadania, realizowane
rzetelnie i z odpowiednią wrażliwością na dziecko
otwierają je twórczo, a co za tym idzie uczą czerpać
radość z tworzenia.
Zobowiązania przedszkola wobec dziecka są więc
również zobowiązaniami wobec jego relacji ze sztuką.
Zdając sobie sprawę jak ważny jest wszechstronny
rozwój dzieci, postanowiliśmy wprowadzić do naszego
przedszkola dodatkowe zajęcia plastyczne poświęcone
wszechstronnemu rozwojowi dziecka w wieku
przedszkolnym za pomocą twórczości plastycznej, w
ramach programu innowacji pedagogicznej pt.: „Radość
tworzenia”.
Program „Radość tworzenia” powstał pod wpływem
wiedzy, którą zdobyłam kończąc studia z zakresu
Edukacji Artystycznej, Edukacji Przedszkolnej i
Wczesnoszkolnej, osobistych spostrzeżeń i
doświadczeń zgromadzonych podczas pracy z dziećmi w
przedszkolu oraz treści zawartych w Nowej Podstawie
Programowej. Program ten zaistniał, aby otworzyć
przed dziećmi barwny świat sztuk plastycznych, pomóc
„rozwinąć skrzydła” wyobraźni i zaoferować
odkrywanie nowych przestrzeni poprzez język sztuki.
Zachęcając dzieci do swobodnej twórczości
plastycznej, dajemy im szansę przekazywania swojej
wiedzy o sobie i otoczeniu za pomocą swoistego, nie
zwerbalizowanego języka. Rezygnacja z negatywnej
oceny ich twórczości, dawanie poczucia swobody
artystycznego wyrazu, przybliżenie piękna za pomocą
bezpośredniego doświadczania i nauki obcowania z
nim, może wpłynąć pozytywnie na odbiór przez dziecko
jego najbliższego otoczenia i umożliwić poczucie
radości z samego procesu tworzenia. Szansa na
możliwość każdorazowego odniesienia sukcesu, a
przede wszystkim tolerancja i szacunek dla osoby
dziecka w jego postrzeganiu świata, ofiarowuje mu
cenny dar w postaci uczucia bycia akceptowanym i
docenianym.
Autor projektu
„Radość tworzenia”
Magdalena Ratajczak