Do grup dzieci najmłodszych I i II zawitał
Ogrodnik, który zaprosił naszych milusińskich do
założenia w sali wiosennego ogródka.
Dzień odwiedzin miłośnika roślin dla nas wszystkich był
wielkim przeżyciem, gdyż ogrodnik wprowadził do sali
wielką taczkę wypchaną po brzegi różnymi tajemniczymi
rzeczami: doniczkami, ziemią ogrodniczą, konewką,
sadzonkami roślin doniczkowych i nasionkami. Miał np.
korzeń pietruszki, rzeżuchę, czy cebulę jadalną.
Dzieci miały możliwość zapoznać się z kształtem, kolorem
i wielkością nasion, co zapewne wpłynęło na rozszerzenie
pojęć i zasobu słownictwa, np. fasola jest biała lub
kolorowa, ale kształt ma taki sam, groch jest okrągły i
mały.
Wszyscy ochoczo stanęliśmy do pracy, gdzie na specjalnie
przygotowanych stanowiskach sadziliśmy cebulę,
pietruszkę, fasolę. Na płaskich podstawkach zasialiśmy
rzeżuchę – nasiona rośliny jednorocznej; aksamitki.
Każdą roślinkę zaznaczyliśmy odpowiednim obrazkiem,
przymocowanym na patyczku. Od tej pory dzieci będą
obserwowały wzrost i rozwój roślin, wyodrębniając
poszczególne ich części: korzeń, łodygę, liście oraz
część jadalną. Wysiane i wysadzone roślinki ustawiliśmy
w słonecznym miejscu, gdzie będą miały korzystne warunki
do wzrostu i rozwoju, a dzieci wskazywały, co jest
potrzebne do ich życia: ziemia, woda, słońce.
Praca ta sprawiła nam dużo radości i zabawy, a przy tym
dzieci miały niepowtarzalną okazję praktycznego
działania. Poprzez spontaniczne działanie i ścisłą
współpracę, wiele nauczyliśmy się na temat hodowli
roślin.
Nauczycielki grup I i II
|