Do grup dzieci najmłodszych
I i II zawitał Ogrodnik, który zaprosił naszych
milusińskich do założenia w sali wiosennego ogródka.
Dzień odwiedzin miłośnika
roślin dla nas wszystkich był wielkim przeżyciem, gdyż
ogrodnik wprowadził do sali wielką taczkę wypchaną po
brzegi różnymi tajemniczymi rzeczami: doniczkami, ziemią
ogrodniczą, konewką, sadzonkami roślin doniczkowych i
nasionkami. Miał np. korzeń pietruszki, rzeżuchę, czy
cebulę jadalną.
Dzieci miały
możliwość zapoznać się z kształtem, kolorem i wielkością
nasion, co zapewne wpłynęło na rozszerzenie pojęć i
zasobu słownictwa, np. fasola
jest biała lub kolorowa, ale kształt ma taki sam, groch
jest okrągły i mały.
Wszyscy ochoczo stanęliśmy
do pracy, gdzie na specjalnie przygotowanych
stanowiskach sadziliśmy cebulę, pietruszkę, fasolę. Na
płaskich podstawkach zasialiśmy rzeżuchę – nasiona
rośliny jednorocznej; aksamitki.
Każdą roślinkę
zaznaczyliśmy odpowiednim obrazkiem, przymocowanym na
patyczku. Od tej pory dzieci będą obserwowały wzrost i
rozwój roślin, wyodrębniając poszczególne ich części:
korzeń, łodygę, liście oraz część jadalną. Wysiane i
wysadzone roślinki ustawiliśmy w słonecznym miejscu,
gdzie będą miały korzystne warunki do wzrostu i rozwoju,
a dzieci wskazywały, co jest potrzebne do ich życia:
ziemia, woda, słońce.
Praca ta sprawiła nam dużo
radości i zabawy, a przy tym dzieci miały niepowtarzalną
okazję praktycznego działania. Poprzez spontaniczne
działanie i ścisłą współpracę, wiele nauczyliśmy się na
temat hodowli roślin.
Nauczycielki grup I i II
|