Od września 2017 roku dzieci z grupy Elfów uczestniczą
cyklicznie w zajęciach proponowanych przez Bibliotekę
Pedagogiczną w ramach wspomagania szkół i placówek. Na
pierwsze zajęcia wybraliśmy się we wrześniu, aby
uczestniczyć w zajęciach nt ruchu drogowego.
Przedszkolaki obejrzały prezentację multimedialną
„Bezpieczna droga – zasady ruchu drogowego”, poznały
znaki drogowe, utrwaliły przepisy bezpiecznego
poruszania się w ruchu drogowym. Na następne zajęcia
zaprosiliśmy panią Anię z biblioteki do naszego
przedszkola. Podczas tych zajęć Elfy utrwalały nazwy
figur geometrycznych, bawiły się figurami, segregowały,
przeliczały, aby następnie wykonać prace plastyczne.
Wykorzystując wyobraźnię dzieci tworzyły dzieła z
wykorzystaniem różnych figur. Kolejne spotkanie
poświęcone było edukacji globalnej – dostęp do wody – z
wykorzystaniem opowieści „Po drugiej stronie gór” A.
Onichimowskiej w formie teatrzyku Kamishibai. Kamishibai
(jap. kami – papier, shibai – sztuka) to inaczej
„papierowy teatr”, nazywany również „teatrem obrazkowym”
albo „teatrem narracji”. Większość kamishibai to bajki,
baśnie lub opowiadania składające się z 10–16 pięknie
ilustrowanych kart z tekstem na odwrocie. Ich
prezentowaniu towarzyszy wyjątkowy nastrój, powstający
za sprawą przenośnego teatru, przy pomocy którego
ilustrowane opowiadania są przedstawiane w formie
papierowych „slajdów”. Technika i walory takiego
przedstawienia pomagają osiągnąć magiczny efekt
koncentracji, a ta forma opowiadania czy też czytania to
prawdziwie teatralne doświadczenie. Gdy narrator
odczytuje tekst i kolejno odkłada karty, przed widownią
pojawiają się następne ilustracje utrzymujące
zainteresowanie w aurze niezwykłości i magii. Następne
zajęcia dotyczyły adaptacji w grupie, uświadomienie, że
każdy jest inny, kształtowania poczucia tolerancji na
podstawie opowiadania M. Velthuijsa „Żabka i obcy”
Następnym razem odwiedził nas pan Tadeusz z biblioteki,
który poprowadził zajęcia „Lokomotywa przedszkolaka…”.
Dzieci zapoznały się z różnymi rodzajami pociągów,
wysłuchały wiersza J. Tuwima „Lokomotywa”, bawiły się w
pociąg przy muzyce, a później kolorowały lokomotywy.
Współpraca z Biblioteką Pedagogiczną będzie kontynuowana
i już w styczniu wybieramy się na następne zajęcia
rozbudzające ciekawość poznawczą dzieci.
Jolanta Gągała
Renata Rogacewicz
|