OPIS PROGRAMU ARCHI-PRZYGODY REALIZOWANEGO PRZEZ MP 34
WE WSPÓŁPRACY Z NARODOWYM CENTRUM KULTURY W WARSZAWIE
I UNIWERSYTETEM ZIELONOGÓRSKIM
ARCHI-PRZYGODY PROGRAM EDUKACJI ARCHITEKTONICZNEJ
PRZEDSZKOLE – Narodowe Centrum Kultury w Warszawie
Cele programu: rozbudzenie wrażliwości i kreatywności,
poznanie przez dzieci przestrzeni, w której przebywają,
docenienie tradycji
architektonicznych, rozumienie procesu tworzenia
krajobrazu kulturowego. Edukacja architektoniczna dzieci
i młodzieży jest kojarzona
z jednorazowymi wydarzeniami, warsztatami, akcjami w
przestrzeni czy lekcjami muzealnymi. Rola tego typu
wydarzeń jest ważna, ale
budowanie wrażliwości dotyczącej otoczenia
przestrzennego powinno być procesem powszechnym,
trwałym, bardziej uświadomionym
i sprofesjonalizowanym.
Zrealizowano 10 scenariuszy zajęć .
Część z nich prowadzona była w przestrzeni publicznej.
Opisujemy w skrócie sposób organizacji warsztatów,
tematykę
i pomoce do wykorzystania podczas „lekcji-zabaw” z
architekturą. Proponowane tematy, związane z poznawaniem
i rozumieniem przez
dzieci przede wszystkim własnego otoczenia, są
interesującą propozycją i uzupełnieniem kreatywnych
zajęć w przedszkolu. Program uzupełnia podstawę
programową wychowania przedszkolnego.
UCZESTNICY ZAJĘĆ
Dzieci w wieku 4–6 lat.
Bez względu na to, gdzie odbywają się warsztaty, w skład
zespołu
wchodził:
• Nauczyciel przedszkolny (osoba koordynująca zajęcia)
• Architekt, reprezentant jednego z zawodów projektowych
Dodatkowo do projektu dołączyli:
• Animatorzy kultury
• Wolontariusze
• Rodzice
• Osoby zainteresowane ze środowiska lokalnego
NASZ GŁÓWNY CEL:Budowanie wrażliwości dotyczącej
otoczenia przestrzennego powinno być procesem
powszechnym, trwałym, bardziej uświadomionym i
sprofesjonalizowanym.
Magdalena Ratajczak – koordynator projektu
Warsztaty z rodzicami
Konstrukcje
Moje schronienie
Plan architektoniczny
Poznajemy architekturę miasta
Poznajemy znane budowle
Projektujemy wnętrza
Skala i proporcje
Magdalena Ratajczak
|