Program bajkoterapeutyczny „Opowiem Ci bajeczkę”
(kontynuacja programu z pierwszego półrocza),
przeznaczony jest do realizacji z dziećmi w wieku
przedszkolnym w Miejskim Przedszkolu nr 34 w Zielonej
Górze.
Głównym celem programu jest wspieranie rozwoju
osobowości dziecka, modelowanie pozytywnych postaw i
zachowań społecznych. Poprzez odpowiednio dobraną
literaturę, dziecko będzie miało możliwość w ciekawy
sposób, nie moralizatorski, przyswoić odpowiednie
zachowania, właściwe postawy. Przekona się, iż książka
nie tylko bawi i umila nam czas, ale jest również
„lekarstwem” na nasze problemy, napięcia, lęki, pokazuje
nam, jak sobie z nimi radzić. Uczy nas, jak należy
postępować, jak radzić sobie z trudnościami. Dzięki
przekazywanym treściom, przedszkolaki poznają, co jest
dobre, a co złe, utrwalą zasady bezpieczeństwa. Do zajęć
wykorzystywane będą pacynki i kukiełki, gry, układanki,
puzzle, klocki, przyrządy do ćwiczeń sensorycznych, jak
również bajkowe teatrzyki wykonane przez dzieci na
konkurs „Mój mały teatrzyk” oraz teatrzyk Kamishibai.
Zajęcia wzbogacone zostaną o zabawy z kodowania.
CELE PROGRAMU:
- zachęcanie najmłodszych do obcowania z książką
- umożliwianie dzieciom prostszego zrozumienia „siebie”,
swoich zachowań, lęków oraz otaczającego ich świata
poprzez zapoznanie z odpowiednio dobraną literaturą
- uczenie zachowań społecznie akceptowanych,
umiejętności odróżniania dobra i zła
- ukazywanie sposobów radzenia sobie z emocjami
- uwrażliwianie na takie pojęcia jak: empatia, przyjaźń,
tolerancja, szacunek
- rozwijanie ogólnej wiedzy dziecka o świecie,
wzbogacanie słownictwa
- rozwijanie umiejętności plastycznych, teatralnych,
literackich, matematycznych, przyrodniczych
Zajęcia będą obejmować będą następujące zagadnienia:
1. Utrwalanie „kodeksu przedszkolaka”
2. Budowanie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji
3. „Moc empatii”- uwrażliwianie na krzywdę innym,
zachęcanie do niesienia pomocy potrzebującym
4. Emocje i uczucia – rozmawianie o tym, co czujemy,
nazywanie i rozpoznawanie emocji
„Zawsze być sobą” – moje mocne i słabe strony, inny nie
znaczy gorszy
5. Konflikty i umiejętność radzenia sobie z nimi,
poznanie różnych sposobów radzenia sobie ze złością
6. Zachowania groźne i niebezpieczne - rozpoznawanie i
unikanie sytuacji niebezpiecznych
7. Poznawanie i utrwalanie zasad kulturalnego zachowania
się w różnych sytuacjach
8. „Zdrowe odżywianie” – zachęcanie do jedzenia owoców i
warzyw
9. „Mój przyjaciel…” – o przyjaźni i koleżeństwie
10. „Kodowanie na dywanie” – zabawy z kodowaniem
Podczas zajęć dzieci będą miały możliwość kształcić i
doskonalić umiejętność:
- uważnego słuchania ze zrozumieniem,
-swobodnego wypowiadania swoich myśli i wrażeń, sądów i
opinii,
- określania zachowań bohaterów książkowych, nazywanie
ich uczuć i emocji
- szukania sposobów radzenia sobie z emocjami,
poszukiwania rozwiązań (zabawy z kostką uczuć, kącik „Humorkowo”,
karty z emocjami, zabawa w niedokończone zdania, itp.
- odgrywania scenek dramowych na dany temat
- zabawy w teatr
- relaksacji ( bajki relaksacyjne, muzykoterapia,
masażyki)
- rozwijania poczucia empatii, tolerancji, życzliwości
- poznania zasad kodowania
- wyrażania siebie w formie plastycznej (malowanie,
lepienie, wycinanie itp.)
Agnieszka Judkowiak -
prowadząca zajęcia
-------------------------------------
„Książka – mój przyjaciel” – to program
prowadzony w ramach zielonogórskiego programu
wyrównywania szans edukacyjnych w Miejskim Przedszkolu
nr 34 od lutego do czerwca 2020 roku.
Celem programu jest budzenie i kształtowanie
zainteresowań czytelniczych u dzieci. Stały kontakt z
książką i biblioteką w naszym przedszkolu zapewnia
dzieciom rozwój zainteresowań czytelniczych, umiejętność
korzystania ze źródeł informacji, przeżycie estetyczne i
emocjonalne. Książka wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt,
jest źródłem rozrywki i zabawy. Mądre książki są też
nośnikami ważnych uniwersalnych wartości moralnych.
Czytanie uczy odróżniania dobra od zła i zachęca do
refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów.
Dzieci uczestniczą w zajęciach raz w tygodniu, prowadzi
je Pani Izabela Skibińska – nauczycielka grupy
„Roztańczone Wiewiórki”.
-----------------------------------------
TEMAT ZAJĘĆ: ZABAWY SENSORYCZNO-RUCHOWE –
„ Zaczarowany świat zmysłów”
PROWADZĄCA: MAGDALENA RATAJCZAK
,TERAPEUTKA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ, NAUCZYCIEL
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
OPIS ZAJĘĆ:
Dysfunkcje integracji sensorycznej
wpływają na uczenie się, zachowanie i rozwój
społeczno-emocjonalny dziecka. Zajęcia
„
Zaczarowany świat zmysłów”
polegają na dobraniu dla dzieci zabaw dostarczających
ich zmysłom bodźców mających bezpośredni wpływ na
codzienne funkcjonowanie dziecka w każdym środowisku.
Zabawy podczas zajęć mają na celu dostarczanie
stymulacji:
-
zmysłowi dotyku: segregowanie przedmiotów o różnych
fakturach, wielkościach, temperaturach, wykonywanie prac
plastycznych za pomocą rąk, pokonywanie torów przeszkód
bosymi stopami, naukę samodzielnego dostarczania sobie
bodźców dotykowych przy pomocy automasażu gumowymi
piłeczkami.
-
zmysłowi równowagi – pokonywanie torów przeszkód,
uczestniczenie w ukierunkowanych zabawach z użyciem
kształtek, tuneli, ławek, dysków sensorycznych, topka,
deskorolki itp.
-
zmysłowi wzroku : zabawy z kolorami, wyszukiwanie
wskazanych elementów w książkach, rysowanie po śladzie,
wodzenie za przedmiotami itp.
-
zmysłowi węchu – wąchaniu produktów spożywczych, gra
„nos w nos”, zagadki zapachowe
-
zmysłowi słuchu – zagadki dźwiękowe, gra na różnorodnych
instrumentach, słuchanie muzyki relaksacyjnej,
instrumentalnej, odgłosów natury
Program realizowany będzie w formie zajęć 30 min.
indywidualnych i w grupach do 4 osób:
-
Zabaw sensorycznych na salce terapeutycznej
-
Zabaw sensoryczno-ruchowych na sali gimnastycznej
-
Zabaw sensoryczno-ruchowych na placu przedszkolnym i pod
zadaszeniem
|